Theorieboek voor het auto rijbewijs - page 5

5
Het complete verkeerstheorieboek
Auto-theorie
Verkeersveiligheid tot 2020
In 2020wil de overheid het aantal verkeersdoden hebben teruggebracht naar maxi-
maal 500 en het aantal ernstig gewonden naar 10.600. De afgelopen jaren is het
aantal verkeersdoden sterk afgenomen,maar in 2011 steeg het aantal verkeersdoden
ten opzichte van 2010 met 3,3%. In 2011 vielen 661 verkeersdoden. Vooral onder
65-plussers vielen meer verkeersdoden.
Maatregelen verkeersveiligheid
Begin jaren 70 waren er ieder jaar ruim 3000 verkeersdoden te betreuren. Met 661
verkeersdoden in 2011 is dit aantal flink gedaald, mede dankzij maatregelen als
gordelgebruik, rotondes en alcohollimieten. De overheid blijft zich inzetten voor
verkeersveiligheid en richt zich specifiek op 2 doelgroepen: veroorzakers van onvei-
ligheid en kwetsbare verkeersdeelnemers.
Veroorzakers van onveiligheid
De overheid richt zich op mensen die door roekeloos rijgedrag een verkeersongeval
veroorzaken. Automobilisten die bij herhaling worden bekeurd voor te snel rijden,
krijgen bijvoorbeeld een snelheidsbegrenzer in de auto. Mensen die zich agressief
in het verkeer gedragen,moeten verplicht een gedragscursus volgen. Automobilisten
die herhaaldelijk met alcohol achter het stuur kruipen, krijgen een alcoholslot in
hun auto.
Begeleid rijden
Jongeren van 17 jaar kunnen hun rijbewijs halen en tot hun 18e onder begeleiding
van een ervaren automobilist autorijden. Begeleid rijden zal naar verwachting
16 verkeersdoden per jaar voorkomen.
Kwetsbare verkeersdeelnemers
Daarnaast is er extra aandacht voor kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals voetgan-
gers, fietsers, kinderen en ouderen. Zij moeten beter beschermd worden. Zomoeten
vrachtwagens verplicht zijn uitgerust met een dodehoekspiegel. Hierdoor kunnen
zij bij het rechts afslaan fietsers beter zien. Een andere maatregel is de aanleg van
verkeersdrempels in woonwijken, waardoor automobilisten worden gedwongen
hun snelheid aan te passen.
Strategisch Plan Verkeersveiligheid
De plannen van de overheid staan beschreven in het Strategisch PlanVerkeersveilig-
heid van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het Strategisch Plan is een
uitwerking van de Nota Mobiliteit.
In de Nota Mobiliteit staan de verkeer- en
vervoerplannen van de overheid tot en met 2020.
Deelnemen aan het verkeer vereist naast een goede theoretische kennis van de
verkeersregels, inzicht en voertuigbeheersing ook het vermogen om tijdens het
rijden de verkeersregels in de praktijk toe te passen.
Info over theorie- en praktijkexamens
1,2,3,4 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,...34
Powered by FlippingBook