Theorieboek voor het auto rijbewijs - page 10

10
Auto-theorie
Het complete verkeerstheorieboek
Basisbegrippen
Gelijkwaardige wegen
:Wegen,die verhard danwel
onverhard zijn en waar het verkeer niet geregeld
wordt door verkeerslichten,verkeersregelaars dan
wel verkeersborden.
Geslotenverklaring
:Verbod om de betrokken weg
in te rijden of in te gaan, alsmede de betrokken
weg te gebruiken. Ook parkeren op een weg met
een geslotenverklaring is niet toegestaan.
Gevarendriehoek
: Een driehoek die moet worden
geplaatst bij het stilstaan, als dit stilstaan in strijd
is met de wettelijke bepalingen zoals bij pech of
een ongeval.
Gezichtsveld
:Een gebied dat eenmens in tegenstel-
ling tot de dode of blinde hoek, wel bewust kan
waarnemen en overzien.
Groene golf
:Gecoördineerde verkeersregeling,die
inhoudt dat automobilisten op een verkeersweg
met meerdere verkeerslichten kunnen doorrijden
zonder te hoeven te stoppen, omdat elk licht bij
het passeren op groen staat.
Haaientanden
: Voorrangsdriehoeken op het weg-
dek.
Hectometerbordjes
: Bordjes langs de weg met
plaatsaanduiding voor eventuele hulpdiensten om
zeer nauwkeurig de ongevalplaats aan te geven.
Op de hectometerbordjes staat het wegnummer,
de hectometeraanduiding en de rijbaan, links (Li)
of rechts (Re) aangegeven.
Heupgordel
: Een gordel die gedragen wordt ter
hoogte van de heupen.
Hoofdweg
: Een weg waarop het verkeer voorrang
heeft op de zijwegen.
Hulpkoppeling
: Een hulpkoppeling is bedoeld om
een aanhangwagen of caravan aan de auto te laten
hangen, ook al zou de trekhaak afknappen en
vereist bij middenasaanhangwagens, waarvan de
toegestane maximummassa niet meer bedraagt
dan 1500 kg en niet voorzien is van een losbreekre-
minrichting.
Inhaalweg
:De voor het inhalen noodzakelijke weg-
lengte om veilig te kunnen inhalen.
Inhaalzicht
:Het zicht dat nodig is om veilig te kun-
nen inhalen.
Inhalen
: Is het voorbijrijden van andere, aan het
verkeer deelnemende voertuigen.Stilstaande voer-
tuigen,die niet aan het verkeer deelnemen,worden
niet ingehaaldmaar voorbijgereden,danwel gepas-
seerd.
Inrit
: Een aansluiting van een weg op een andere
weg,die door een doorlopend trottoir of een door-
lopende trottoirband van de kruisende weg is af-
gescheiden. Het inrijden van een inrit, of het
verlaten van een uitrit, is een bijzondere manoeu-
vre.
Invoegstrook
: Een, door blokmarkering van de
doorgaande rijbaan afgescheiden weggedeelte,
dat is bestemd voor bestuurders die de doorgaan-
de rijbaan willen oprijden.
Kanalisatiestrepen
: Onderbroken breedtestrepen
die aangeven dat personen en bestuurders er kun-
nen oversteken. Deze oversteekplaatsen hebben
geen wettelijke bescherming.
Kantstreep
:Een doorgetrokken streep die de zijkant
van de weg markeert.
Kentekenplaat
:Een kentekenplaat of nummerplaat
is een onderdeel van het kenteken van een voertuig
en bevat een uniek uitgegeven combinatie letters
en/of cijfers,aan de handwaarvanmen de eigenaar
van het voertuig kan traceren.
Kijktechniek
: Een belangrijk onderdeel in de prak-
tijklessen.De rij-instructeur zal u lerenwat er wordt
verstaan onder een juiste kijktechniek.
Knelpunt
: Een bepaald punt of wegvlak waar de
diverse verkeerssoorten elkaar hinderen en waar
de verkeersintensiteit groter is dan de capaciteit
van de weg, zodat er regelmatig filevorming kan
ontstaan.
Knipperlicht geel
:Gevaarlijk punt ’voorzichtigheid
geboden’.
Knippersignalen
:Signalen ter afwending van drei-
gend gevaar.
Knooppunt
: Een ongelijkvloers kruispunt gelegen
tussen twee autosnelwegen. Demeeste stedelijke
kruisingen zijn gelijkvloers en op autosnelwegen
zijn in principe alle kruisingen ongelijkvloers.
Kruising
: Een ontmoetingspunt van wegen waar
het verkeer niet van richting mag veranderen.
Kruisingsvlak
:Gedeelte van een kruispunt waar de
toeleidende wegen op samenkomen. Het is niet
toegestaan om een kruisingsvlak te blokkeren.
Kruispunt
:Een kruising of een splitsing vanwegen,
waar het verkeer van richting kan veranderen. Er is
sprake van een kruispunt als er verschillendewegen
zijn,die elkaar kruisen danwel op elkaar aansluiten.
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...34
Powered by FlippingBook